Новини от Елена

Диляна Никифорова – примабалерина на Националната опера и балет: „?деята за Международната балетна академия се роди в дядовата къща в Марян”

DilianaNikiforovaОт понеделник салонът на 110-годи?ното читалище в Марян е репетиционна зала на Международната балетна академия, която се организира за първи път в малкото балканско село. В продължение на десет дена под ръководството на известни на?и балетисти талантливи деца ще усъвър?енстват дарбата си, а накрая всички заедно ще представят балетен галаконцерт в Елена и в умален вариант – на сцената на марянското читалище.
?нициатор, организатор и домакин на тази чудесна проява е примабалерината на Националната опера и балет Диляна Никифорова. Тя познава успеха и славата на световната сцена, но с не по-малко усърдие и ентусиазъм работи тези дни за успе?ното начало на балетната академия. Читалището в селото, където здраво е побит родовият й корен, не помни подобно лъскане и чистене. През почивните дни примата не се спря, докато не подготвиха салона за репетициите на младите таланти.
– Как се роди идеята за балетната академия?
– Ето тук, на тази маса, в двора на дядовата къща. Заедно с приятели балетисти, които водя в Марян всяко лято, ре?ихме да поставим началото. Миналото лято работих една седмица с деца от Балетен театър „Капка” в Бургас. Силно ме изненадаха талантът и професионалната им игра. С техните педагози Капка и Гри?а Роглеви ре?ихме да доведем морските чеда на Балкана, като съчетаем работата с почивката. Поканихме на?и колеги, други сами пожелаха да помагат и в началото на седмицата стартирахме.
– Балетен галаконцерт, най-доброто от балетната класика, участие на звездите на националния балет – с тази информация привличат разлепените вече афи?и за предстоящите изяви на балетната академия. Отворете малко повече завесата й…
– За участие се записаха 16 деца от Детския балетен театър в Бургас, от балетното училище в столицата и от Танцова формация „Виктори” към еленското читалище под ръководството на Виктория Славчева. С тях ще работим по 4 часа дневно заедно с моята учителка по балет – академик Красимира Колдамова, с Капка и Гри?а, с примабалерината Марта Петкова и премиер-солистите на Националната опера Росен Канев и Никола Хаджитанев. Радвам се, че на поканата се отзова и талантливата японска балерина Савако Мори, а занапред имаме намерение да раз?ирим международното участие. Ние, балетистите, също ще се включим в галаконцерта, за да е по-интересно и завладяващо. За зрителите ще представим сцени от „Кармен”, „Зорба гъркът”, финала на „Дон Кихот”. Галаконцертът в Марян ще бъде на 18 август, а в Елена, който е под патронажа на кмета Са?о Топалов – на 19 август на сцената на градското читалище.
Много ми се иска всичко да потръгне, да се хареса най-вече на децата. В идеята посветих и бив?ия американски посланик Джеймс Пардю, който наскоро ми гостува със съпругата си в Марян. Като почитател на балетното изкуство той остана очарован от инициативата и мисли за следващото лято да изпрати внучката си.
– Къде ще почиват децата по време на балетната академия?
– Ангажирали сме една чудесна база в Долни Марян. При възможност могат да дойдат и родителите им. Сега участниците ще си плащат за храна и нощувка, но за следващото издание ще търсим спонсори. Затова на галаконцерта съм поканила от фондацията „Америка за България”, които помагат най-вече за прояви от образователен и културен характер.
– Защо правите всичко това?
– Целият род на баща ми са все хора, които са работили за доброто на този край. Моят дядо Никола Никифоров е учил 37 години децата на родното си село, над половин век е бил читалищен деятел, инициатор за построяване на читалището, кооперацията, за електрификация и кинефикация на Марян, първи негов летописец и историк. Тук са съхранени най-стойностните неща от патриархалното българско общество. А на мен ду?ата ми е тук.
– Коя е Диляна Никифорова?
– Да започнем с балета – от 17 години примабалерина на Националната опера. Работила съм в Щутгартския балет, Националния балет на Франция, Кралския балет на Фландрия, Младия френски балет. ?мам участия като гост-солист в Цюрих, Берн, Осло, ?талия, Франция, Швейцария… Обожавам Париж. След Марян, колкото и невероятно да звучи, най-много харесвам Виетнам – екзотично място с натурално излъчване като на?е село, само че по-наситено с живот.
Наскоро завър?их докторат във В?Т?З и вече съм доктор по театрознание, а през есента ще излезе първата ми книга за балета. ?мам много приятели, за които съм готова и палатки да разпъна в двора, за да сме заедно в дядовата къща.
– По време на криза ходи ли българинът на балетни постановки.
– Да, и то много. Я вижте какво стана във В. Търново през дните на „Сцена на вековете”. Невероятна атмосфера, страхотно усещане и за балетисти, и за публика. Така се прави, така се поддържа традиция и славата на културна столица. В София, ако се появи в афи?а „Лебедово езеро” или „Зорба гъркът” – билетите са продадени с месеци напред, и то без реклама. Това ме радва и съм горда, че успяхме да съхраним балетното изкуство, което в България има 80-годи?на история. ?ма?е време от прехода, когато не бе?е така. Промяната стана през последните 4-5 години, а сега има и политическа воля за промени в положителна посока. На постановките ни идват много млади хора, родители водят малките си деца, а това е показател, че балетът е жив.

Мария Симеонова

?зточник вестник Борба

RSS за коментарите

Публикувайте коментар.