Новини от Елена » Комисията за защита на потребителите не откри нито един изряден търговец в Елена

Комисията за защита на потребителите не откри нито един изряден търговец в Елена

Стелиян Савов (правият) е собственик на механа, която бе?е единствената с грамажи в менюто

Масови нару?ения в търговската мрежа и заведенията за обществено хранене разкри Комисията за защита на потребителите при изненадващи проверки в Елена на 4 ноември. Проверяващите бяха съпроводени единствено от екип на “Янтра ДНЕС”.
В магазините най-често срещаните и драстични нару?ения са по Наредбата за етикетирането. Няма посочен произход на стоката – производител, вносител, състав. Липсват съществени характеристики, какъвто е енергийният клас, на фризери, климатици, су?илни, перални, фурни и електрически кру?ки. Законът предвижда санкции за тези нару?ения от 300 до 3000 лева. Честитки с такива глоби ще получат всички проверени в Елена железарии, магазини за дома?ни потреби и търговски обекти за електроуреди.
Тези нару?ения отдавна би трябвало да са в историята, но се оказа, че са най-масовите. По принцип основно наблягаме на безопасността на стоките, но в Елена се оказва, че трябва да проверяваме всичко от “А” до “Я”, включително и по Закона за туризма по категоризацията на заведенията, коментира главен инспектор Георги Георгиев. От 1000 лв. до 10 000 лв. и затваряне на обекта е наказанието за заведение, което работи без категоризация, която се издава от кмета на съответната Община.
В най-големия магазин за черна и бяла техника в Елена Комисията направи проверка по жалба на гражданка, че новата й пералня е с дефекти, а магазинът не е спазил едномесечния срок да върне ремонтирания уред. Продавачката видимо се притесни и обясни, че е мал ?анс това, че са закъснели с ремонта един ден. Оказа се, че същият уред е трябвало да бъде ремонтиран два пъти в рамките на година. Първият път клиентката извикала сервизния техник вкъщи и той й поискал 15 лева. Това е тотално нару?ение при обслужване на гаранционен уред от сервиз, сключил договор с магазина търговския обект, от който е купена стоката, обясниха от КЗК.
Право на потребителя е да предяви претенцията си за рекламация, където му е удобно, а отговорността за отстраняване на дефекта е на търговеца. Клиентът не трябва да има никакви неудобства, докато се отстрани дефектът и не дължи заплащане за това в гаранционния срок на уреда, обясниха от КЗП. За купувача е без значение дали магазинът има проблем със сервиза и колко далече се намира ремонтната база. Потребителката има пълно право да се жалва, а търговецът го грози глоба от 500 до 3000 лв., поясни ръководителят на проверяващите от КЗП. Това нару?ение се оказа в графата рядко срещани, показват данните от проверките на КЗП. Ако спазим всяка буква от Закона,

трябва да затворим всички заведения,

категорични са проверяващите от КЗП. Проверките в пицария и кафе-бар само в центъра на Елена принуждават държавните инспектори да се хванат за главата. Първото нещо, което откриха, е несъответствие по категоризацията на обектите за хранене и развлечения. Те имат звезди както хотелите и ги получават по определени изисквания. Оказва се, че еленските заведения масово не отговарят на изискванията, но имат тапии, издадени от Общината.
Първата проверена пицария изобщо не трябва?е да работи. Новите й собственици ползваха категоризацията на старите. Кафе-барът срещу нея бе с документ за 50 места, а в действителност заведението приема много повече клиенти. По закон всички места – постоянни и сезонни, трябва да са вписани в категоризацията. Укривайки места, заведенията плащат по-ниска такса, обясняват от КЗП.

Държавни инспектори повече от 2 години не са проверявали търговците в балканското градче.

В двете заведения менютата бяха нелегални. Цените са определени по незнайно какви критерии, защото срещу ястията не е посочен грамаж, а това е абсолютно задължително, посочиха от КЗП. В заведенията няма и книга за рекламации. Тя е задължителна още от преди 10 ноември 1989 г.
Кризата ни принуди да правим спестявания, обяснява Стелиян Савов, собственик на механа. За година оборотът е паднал с 20 %, което принудило механджията да освободи 10 на сто от персонала. Ако не се промени положението с доходите на туристите, ще стане още по-трудно за ресторантьорите и хотелиерите. Ще трябва да поемем увеличението на тока, минималната работна заплата, обяснява Савов, докато дава на проверяващите папката с документи. Обектът също бе?е в процедура на промяна на обстоятелствата по категоризацията. Механата се оказа единствената, в която в менюто бяха посочени грамажите. Пицарията и кафенето подлежат на глоба от поне 500 лв. за необявени грамажи и още по 200 лв. за това, че работят с некоректна категоризация.

Тоалетните са като от преди 100 г.

Санитарните възли се показаха препъникамък във всички еленски заведения. В някои от тях има само по едно помещение. Често WC-то е залепено до кухнята. Санитарните възли трябва да са задължително два, разделени с отделни врати в отделни помещения за жени и мъже. Проверяващите останаха втрещени, когато установиха, че в XXI век в тоалетните няма топла вода в че?мите. Масово бяха спестени тоалетна хартия, течен сапун и кърпи за ръце, както и се?оар. Дежурното извинение бе?е, че току-що е почистено и всеки момент чистачката ще сложи хартия и сапун. Най-малко по 1000 лв. глоби ще отнесат еленските заведения за хранене и развлечения, само заради липсата на топла вода в санитарните възли.
Не е нормално в туристически град, който основно се издържа с този бизнес целогоди?но, да има такива груби нару?ения, категоричен е главен инспектор Георги Георгиев от КЗП в Русе, който ръководе?е проверките в Елена. Най-вероятно заради отдалечеността си, тук рядко държавните институции правят проверки, което е отслабило вниманието на търговците и те масово си затварят очите пред задълженията си по Закона за защита на потребителите и Наредбата за етикетирането, коментират четиримата проверяващи от КЗП.
Оказа се, че в Елена инспектори не са проверявали магазините и заведенията поне от 2 години. При още една насрещна проверка тази седмица ще се уточни дали ще бъдат затворени обекти и актове за кои нару?ения ще бъдат написани. Тепърва започват проверките на хотелите и къщите за гости, където за нередности глобите са още по-големи, предупредиха инспекторите от Комисията за защита на потребителите.

?зточник Янтра Днес

3 коментара »

  1. Deutschmann написа:,

    09.11.2011 at 10:32

    Добре че чужденците туристи не владеят български, иначе никога не биха стъпили в Елена! Тава престъпно безхаберие, дано има край с новият кмет ,kойто по най бързият начин или с тоягя !! трябва за въведе ред !
    ?наче това китно, историческо градче ще бъде забравено за следващите 100 години !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. Xa написа:,

    09.11.2011 at 22:34

    А знаете ли, че трябва да се плаща такса за кучета по наредба / не само в Елена/, че има наредба за спазване вдигането на ?ум / щилки и пиратки и т.н/ в определени часове, че в градовете не се позволява отглеждането на крави и кози, че изхвърлянето на отпадъците безразборно се санкционира, че паркирането не е позволено навсякъде и задължително да се спира на пе?еходните пътеки дори в Елена, че на ученици не се сервира алкохол и не се допускат в заведения сервиращи спиртни напитки след определен час деца, че разру?ената фасада и чердак са опасни за минаващите и собственикът е длъжен да ги отремонтира, че, тоалетните са за биологични нужди и придаване на свеж вид, а не за осир…е и откачено творчество, че …че хората не трябва да чакат някой да ги санкционира, а да мислят, че живеят в тази срвда. Явно на този етап трябват санкции! ?наче…все тая. А колкото до комисията, те си вър?ат работата, ама не е ло?о да я вър?ат навсякъде а не подборно и тенденциозно, дори извън пределите на Елена, например по ?лиенци, Димитровград, доствчиците на храни и т.н

  3. Йордан Николов написа:,

    13.11.2011 at 22:54

    ? искаме туристи да привличаме 🙂

RSS за коментарите

Публикувайте коментар.